Αποκλειστικό: Τι αναφέρουν οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι και η υπουργική απόφαση για τον νέο νόμο για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές
Ρεπορτάζ: Χ.Κ. Λαζαρόπουλος – Φωτογραφίες: Γιώργος Διαμαντάκης
Το νέο καθεστώς σύστασης, ίδρυσης και λειτουργίας των μεταφορικών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυτό το μήνα κατ’ αποκλειστικότητα το περιοδικό μας, μαζί με τις ερμηνείες για την προώθηση των προβλεπομένων διαδικασιών με τις οποίες θα εφαρμοστεί ο νόμος 3887/10 για τις «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές». Θα αποφύγουμε οποιονδήποτε σχολιασμό επί του περιεχομένου της εγκυκλίου προκειμένου να μην επηρεαστεί η αγορά· ωστόσο στο επόμενο τεύχος θα καταγράψουμε τις αντιδράσεις των εταιρειών logistics, των μεταφορέων και των εκπροσώπων κάθε κλάδου.
Σύσταση μεταφορικής εταιρείας μπορεί να γίνει με δύο νομικές μορφές πλέον. Το άρθρο 3 του νέου νόμου ορίζει ότι αυτές οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι είτε Ανώνυμες Εταιρείες (Α.Ε.), είτε Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης (Ε.Π.Ε.). Η μετατροπή ή συγχώνευση υφισταμένων μεταφορικών εταιρειών γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις των παλαιότερων νόμων (σ.σ. ν. 2190/20 και ν. 3190/55). Εξαιρούνται περιπτώσεις στις οποίες η κάλυψη του μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου γίνεται με εισφορά πάγιων περιουσιακών στοιχείων. Στις περιπτώσεις αυτές, η αποτίμηση όλων των παγίων περιουσιακών στοιχείων, καθώς και την άυλης υπεραξίας των εισφερομένων Φορτηγών Δημοσίας Χρήσεως, γίνεται από την Εκτιμητική Επιτροπή (σ.σ. λεπτομέρειες για τη λειτουργία και την αποστολή της παρακάτω).
Συγκεκριμένα, οι διαδικασίες για τη σύσταση και τη λειτουργία εταιρειών γίνεται πλέον με αίτηση, την οποία θα υπογράφει εκείνος που εκπροσωπεί σύμφωνα με το νόμο την εταιρεία. Στην αίτηση θα πρέπει να προσδιορίζονται ο αριθμός και η κατηγορία των αιτουμένων αδειών. Επιπροσθέτως θα πρέπει να υποβάλλονται τα εξής δικαιολογητικά:
Δημοσιευμένο καταστατικό της εταιρείας. Φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα. Πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας, σύμφωνα με τις πρόνοιες του Προεδρικού Διατάγματος 346/2001. Αντίγραφα Ποινικού Μητρώου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Π.Δ. 346/01. Αντίγραφα συμβολαίων ιδιοκτησίας ή μισθώσεως χώρων, δηλαδή: α) γραφείου σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 1071/2009 και β) σταθμεύσεως, φυλάξεως και συντηρήσεως οχημάτων.]
Ειδικότερα για τις εγκαταστάσεις τεχνικού ελέγχου και συντηρήσεως των οχημάτων προϋποτίθεται η υποβολή υπογραμμένης τεχνικής έκθεσης μηχανικού, σύμφωνα με την οποία θα βεβαιώνεται η ύπαρξη κατάλληλων χώρων στάθμευσης εμβαδόν τέτοιου που θα επαρκεί για το σύνολο των φορτηγών που είναι ενταγμένα σε μια εταιρεία. Η έκθεση θα πρέπει να συνοδεύεται από τοπογραφικό διάγραμμα.
Υπηρεσίες Μεταφορών
Αρμόδια υπηρεσία για την έκδοση αδειών κυκλοφορίας Φορτηγών Δημοσίας Χρήσεως ορίζεται η Υπηρεσία Μεταφορών της πόλεως στην οποία εδρεύει μια μεταφορική εταιρεία. Οι συντάκτες της εγκυκλίου προσθέτουν επίσης τα παρακάτω: «Στις υπηρεσίες Μεταφορών των Αυτοδιοικήσεων της χώρας τηρείται φάκελος της εταιρείας που εμπεριέχει τουλάχιστον τα εξής: Το Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως στο οποίο δημοσιεύθηκε η περίληψη του καταστατικού της Α.Ε. ή Ε.Π.Ε. που συστήνεται σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 3887/10, τυχόν μεταβολές, την Άδεια Οδικών Μεταφορών, εφόσον αυτή εκδοθεί σύμφωνα με το άρθρο του ν. 3887/10, τις άδειες ΦΔΧ που χορηγήθηκαν σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 5 του ν. 3887/10, μαζί με τις αντίστοιχες βεβαιώσεις της Δ.Ο.Υ. περί καταβολής εισφοράς, φωτοαντίγραφα των αδειών κυκλοφορίας των ΦΔΧ αυτοκινήτων και ρυμουλκούμενων, δικαιολογητικά για την απόδειξη της πλήρωσης των προϋποθέσεων του οδικού μεταφορέα σύμφωνα με το Π.Δ. 346/01 και τον Κανονισμό (ΕΚ) 1071/09, αντίγραφα της κοινοτικής άδειας σύμφωνα με τους κανονισμούς (ΕΟΚ) 881/92 και (ΕΚ) 1071/09, καθώς και τις συμβάσεις μίσθωσης οχημάτων εφόσον η εταιρεία διαθέτει μισθωμένα οχήματα».
Όσον αφορά τυχόν πρόσθετα δικαιολογητικά που υπάρχουν στις υπηρεσίες Μεταφορών των Αυτοδιοικήσεων για εταιρείες που ήδη λειτουργούν πριν από τη δημοσίευση του νόμου, εξακολουθούν να τηρούνται όπως απαιτείτο. Στις ίδιες υπηρεσίες υποβάλλονται και τα πιστοποιητικά μεταβολής ανάλογα με τη νομική μορφή τους (λ.χ. Α.Ε., Ε.Π.Ε. κλπ.). Σχετικά με την έκδοση άδειας οδικών μεταφορών, η εγκύκλιος ορίζει πως αυτή εκδίδεται από τον γενικό γραμματέα Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μέσα σε τρεις μήνες από την κατάθεση του φακέλου με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Χωρίς αυτά δεν ξεκινά η διαδικασία. Γίνεται επίσης σαφές ότι ως ημερομηνία ενάρξεως για την έκδοση αδειών οδικών μεταφορών ορίζεται η επόμενη ημέρα από τη λήξη της μεταβατικής περιόδου που προβλέπει ο νόμος 3887/10, δηλαδή η 1η Ιουλίου 2013 (βλ. σχετ. ν.3887/10 άρθρ. 14 παρ. 1).
Εκτιμητική επιτροπή
Η αποτίμηση του εισφερομένου κεφαλαίου στις νέες μεταφορικές εταιρείες αλλά και στις υφιστάμενες που θα μετατραπούν σε Α.Ε. και Ε.Π.Ε. «προκειμένου να πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, και εφόσον το μετοχικό ή το εταιρικό κεφάλαιό τους περιλαμβάνει πάγια περιουσιακά στοιχεία», αποτελεί έργο της Εκτιμητικής Επιτροπής του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν.3887/10, η επιτροπή μπορεί να συντάξει έκθεση ανά περίπτωση και να αποστείλει αντίτυπά της στην αρμόδια διεύθυνση Ανωνύμων Εταιρειών στους οργανισμούς Αυτοδιοίκησης της χώρας.
Στην Εκτιμητική Επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι των Υπουργείων Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, καθώς και Οικονομικών. Προβλέπεται επίσης η σύσταση Εκτιμητικών Επιτροπών σε περιφερειακό επίπεδο με απόφαση του Περιφερειάρχη. Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση διευκρινίζεται ότι η αίτηση για την έκδοση εκτιμητικής έκθεσης μπορεί να υποβάλλεται από κάθε ενδιαφερόμενο στη γραμματεία της Επιτροπής. Με την αίτηση πρέπει να συνυποβάλλεται φάκελος που θα περιλαμβάνει: α) σχέδιο του Καταστατικού και β) κατάλογο εισφερομένων ειδών, με κάθε αναγκαίο στοιχείο και έγγραφο για την εκτίμησή τους.
Στην απόφαση περιλαμβάνεται επίσης επί λέξει: «Οι αιτούντες μπορούν να συνυποβάλουν σχετική έκθεση ορκωτού ελεγκτή / λογιστή ή εκτιμητή, για τον οποίον δεν πρέπει να συντρέχουν κωλύματα ή ασυμβίβαστα που θα απέκλειαν τη διενέργεια τακτικού ελέγχου από τα πρόσωπα αυτά, ούτε τα τελευταία θα πρέπει να έχουν αναλάβει τον τακτικό έλεγχο της εταιρείας κατά την τελευταία τριετία. Η έκθεση αυτή δεν δεσμεύει την Επιτροπή, αλλά εκτιμάται ελεύθερα».
Αποτίμηση
Όσον αφορά τη διαδικασία αποτίμησης, η διαδικασία είναι συγκεκριμένη. Η έκθεση της Εκτιμητικής Επιτροπής πρέπει να περιέχει την περιγραφή κάθε εισφοράς, να μεταφέρει τις μεθόδους αποτίμησης που εφαρμόστηκαν και να πιστοποιεί για το αν οι αξίες που προκύπτουν από την εφαρμογή των μεθόδων αποτίμησης αντιστοιχούν στον αριθμό και στην ονομαστική αξία των μετοχών που θα εκδοθούν έναντι των εισφορών ή –σε περίπτωση που δεν είναι γνωστή η ονομαστική αξία– στη λογιστική τους αξία, αφού ληφθεί υπόψη η διαφορά πάνω από το άρτιο που είναι πιθανό να προκύψει από την έκδοση μετοχών. LM
Οι τρεις παράμετροι
Για την εκτίμηση των πάγιων περιουσιακών στοιχείων πρέπει να συνυπολογιστούν η πραγματική και η νομική κατάστασή τους και τα τυχόν βάρη, καθώς και οι εξής τρεις παράμετροι:
1.Για τα ακίνητα
Θα υπολογιστούν η τιμή και οι τίτλοι κτήσεως, η εμπορικότητα της περιοχής, οι προοπτικές αναπτύξεως, οι πραγματικές τρέχουσες τιμές, οι άδειες οικοδομής και η αντίστοιχη τεχνικοοικονομική έκθεση μηχανικού.
2.Για μηχανήματα και έπιπλα
Θα ληφθούν υπόψη η χρονολογία και η αξία κτήσεως, ο βαθμός χρησιμοποίησης, συντήρησης και εμπορευσιμότητάς τους, η ενδεχόμενη τεχνολογική απαξίωσή τους και οι τρέχουσες τιμές για ίδια ή παρεμφερή πάγια στοιχεία.
3.Για τα οχήματα
Σ’ αυτή την παράμετρο συμπεριλαμβάνονται τα Φορτηγά Δημοσίας Χρήσεως, τα ρυμουλκούμενα, τα ημιρυμουλκούμενα και ο,τιδήποτε συνδέεται με τις διαδικασίες εκτέλεσης οδικών μεταφορών (λ.χ. μηχανήματα έργων, ανυψωτικά, περονοφόρα και καρότσια). Θα συνυπολογιστούν επίσης ο χρόνος και η αξία απόκτησης, οι φθορές, η κατάσταση και η εμπορευσιμότητά τους. Επιπροσθέτως θα εκτιμηθούν οι τρέχουσες τιμές πώλησης κατά τύπο, παραλλαγή ή έκδοση, συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του τυχόν πρόσθετου εξοπλισμού.
Κατά την αποτίμηση της άυλης υπεραξίας των αδειών Φορτηγών Δημοσίας Χρήσεως, η υπεραξία κάθε άδειας υπολογίζεται με βάση την εισφορά που πρέπει να πληρωθεί για την απόκτηση μιας αντίστοιχης νέας άδειας.
Η Επιτροπή θα ανακοινώνει τις εκθέσεις της εντός δύο μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης, θα την στέλνει σε δύο αντίτυπα προς τη διεύθυνση Ανωνύμων Εταιρειών της οικείας Περιφέρειας και στη συνέχεια θα κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο. Οι εκθέσεις αποτίμησης των εισφορών σε είδος υποβάλλονται σε «διατυπώσεις δημοσιότητος», σύμφωνα με το άρθρο 7β του ν. 2190/1920. Οι τριμελείς Εκτιμητικές Επιτροπές θα συγκροτούνται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη και θα επανδρώνονται με:
α) υπάλληλο της υπηρεσίας Μεταφορών (κλάδου Πανεπιστημιακής Εκπαιδεύσεως ή Τεχνολογικής Εκπαιδεύσεως Μηχανικών) ο οποίος θα έχει και καθήκοντα προέδρου,
β) εκπρόσωπο Δ.Ο.Υ και
γ) εκπρόσωπο της Διευθύνσεως Ανωνύμων Εταιρειών. Καθήκοντα γραμματέα θα εκτελεί υπάλληλος της Περιφέρειας.
Αναδημοσιεύεται αυτούσιο από http://www.logistics-management.gr/article.php?ID=723
_Η αναδημοσίευση άρθρων έχει σκοπό την διάδοση των πληροφοριών που περιέχει καθώς και τον σχολιασμό τους προς αναζήτηση της ορθότητας, εγκυρότητας αλλά και αυτοτέλειας τους. Δεν περιμένω για κανένα λόγο να ιδιοποιηθώ τον κόπο του δημιουργού του άρθρου ή να κερδίσω οτιδήποτε._
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου