Ο “χρόνος οδήγησης” είναι η διάρκεια της οδήγησης δηλαδή της δραστηριότητας που καταγράφεται είτε από τον εξοπλισμό καταγραφής είτε με το χέρι όταν απαιτείται από τον εξοπλισμό καταγραφής.
Ακόμη και μια μικρή χρονική περίοδος οδήγησης σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε ημέρας από έναν οδηγό θα σημάνει ότι είναι στο πεδίο των κανόνων της ΕΕ για το σύνολο εκείνης της ημέρας και πρέπει να συμμορφωθεί με τις καθημερινές απαιτήσεις οδήγησης, διαλειμμάτων και υπολοίπου, θα πρέπει επίσης να συμμορφωθεί με την εβδομαδιαία απαίτηση υπολοίπου και το όριο οδήγησης.
Διαλείμματα και όρια οδήγησης
Διαλείμματα
Μετά από μια περίοδο οδήγησης μικρότερη των 4,5 ωρών, ένας οδηγός πρέπει αμέσως να πάρει ένα σπάσιμο* (break ή διάλειμμα) τουλάχιστον 45 λεπτών, εκτός αν πρέπει να διαρκεί όσο μια ημερήσια περίοδος ανάπαυσης. Ένα σπάσιμο που λαμβάνεται κατ' αυτό τον τρόπο δεν πρέπει να διακοπεί. Παραδείγματος χάριν:
Driving 4.5 hours | Break 45 minutes |
Driving 2.5 hours | Other work 1 hour | Driving 2 hours | Break 45 minutes |
Ένα σπάσιμο* είναι οποιαδήποτε περίοδος κατά τη διάρκεια της οποίας ένας οδηγός δεν μπορεί να εκτελέσει οποιαδήποτε οδήγηση ή οποιαδήποτε άλλη εργασία και που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την ανάκτηση των δυνάμεών του. Ένα σπάσιμο μπορεί να ληφθεί σε ένα κινούμενο όχημα, υπό τον όρο ότι καμία άλλη εργασία δεν αναλαμβάνεται.
Εναλλακτικά, ένα πλήρες 45΄-μικρό σπάσιμο μπορεί να αντικατασταθεί από ένα σπάσιμο τουλάχιστον 15 λεπτών που ακολουθούνται από ένα άλλο σπάσιμο τουλάχιστον 30 λεπτών. Αυτά τα σπασίματα πρέπει να κατανεμηθούν ανά περίοδο 4,5-ώρας. Τα σπασίματα λιγότερο από 15 λεπτών δεν θα συμβάλουν προς ένα όντας κατάλληλο σπάσιμο, αλλά ούτε θα μετρηθούν ως καθήκον ή οδηγώντας χρόνος. Οι κανόνες της ΕΕ θα επιτρέψουν μόνο ένα σχέδιο διάσπαση-σπασιμάτων που παρουσιάζει δεύτερη περίοδο σπασίματος που είναι τουλάχιστον 30 λεπτά, όπως τα ακόλουθα παραδείγματα:
Driving | Break 15 minutes | Driving 2.5 hours | Break 30 minutes | |
Driving 2 hours | Break 34 minutes | Driving 2.5 hours | Break 30 minutes | |
**Driving 2 hours | Break 30 minutes | Driving 2.5 hours | Break 15 minutes | Driving |
**Το παραπάνω σχέδιο σπασιμάτων είναι παράνομο, επειδή το δεύτερο σπάσιμο είναι λιγότερο από 30 λεπτά.
Ένας οδηγός “ξεκινάει να μετρά ωράριο από την αρχή" εάν πάρει ένα 45-μικρό σπάσιμο (ή τα όντας κατάλληλα σπασίματα που συμπληρώνουν συνολικά 45 λεπτά) πριν από ή στο τέλος μια περίοδο οδήγησης 4,5-ωρών. Αυτό σημαίνει ότι η επόμενη περίοδος 4,5-ώρας αρχίζει με την ολοκλήρωση εκείνου του όντας κατάλληλου σπασίματος, και στην αξιολόγηση των απαιτήσεων σπασιμάτων για τη νέα περίοδο 4,5-ώρας, καμία αναφορά δεν πρόκειται να γίνει στον οδηγώντας χρόνο που συσσωρεύεται πριν από αυτό το σημείο. Παραδείγματος χάριν:
Driving | Break 15 minutes | Driving 1.5 hours | Break 30 minutes | Driving 4.5 hours | Break 45 minutes |
Ο μέγιστος καθημερινός οδηγώντας χρόνος ορίου είναι 9 ώρες παραδείγματος χάριν:
Driving 4.5 hours | Break 45 minutes | Driving 4.5 hours |
Driving 2 hours | Break 45 minutes | Driving 4.5 hours | Break 45 minutes | Driving 2.5 hours |
Αυτό μπορεί να αυξηθεί σε 10 ώρες δύο φορές την εβδομάδα παραδείγματος χάριν:
Driving | Break 45 minutes | Driving 4.5 hours | Break 45 minutes | Driving 1 hour |
Driving 2 hours | Break 45 minutes | Driving 4.5 hours | Break 45 minutes | Driving 3.5 hours |
Ο καθημερινός οδηγώντας χρόνος είναι:
• ο συνολικός συσσωρευμένος οδηγώντας χρόνος μεταξύ του τέλους μιας καθημερινής περιόδου ανάπαυσης και της αρχής της επόμενης καθημερινής περιόδου ανάπαυσης ή
• ο συνολικός συσσωρευμένος οδηγώντας χρόνος μεταξύ μιας καθημερινής περιόδου ανάπαυσης και μιας εβδομαδιαίας περιόδου ανάπαυσης.
Σημείωση: Ο οδηγώντας χρόνος περιλαμβάνει οποιαδήποτε πλαϊνά μέρη (παρακαμπτήριοι δρόμοι) ενός ταξιδιού όπου το υπόλοιπο εκείνου του ταξιδιού γίνεται στη δημόσια εθνική οδό. Τα ταξίδια που πραγματοποιούνται εξ ολοκλήρου από τον παρακαμπτήριο δρόμο (εκτός εθνικών οδών) θα θεωρούνταν ως "άλλη εργασία".
Έτσι, παραδείγματος χάριν, οποτεδήποτε οδήγηση μεταξύ ενός χώρου στάθμευσης/μιας αγροτικής περιοχής και ενός σημείου φόρτωσης πριν από το ταξίδι σε έναν δημόσιο δρόμο δεν προσμετράτε στον οδηγώντας χρόνο, αλλά θα θεωρούταν ως άλλη εργασία όπου ένα ολόκληρο φορτίο παίρνεται και κατατίθεται στην ίδια πλαϊνή περιοχή.
Το μέγιστο εβδομαδιαίο οδηγώντας όριο είναι 56 ώρες, το οποίο ισχύει για μια σταθερή εβδομάδα (βλ. κατωτέρω).
Ο ακόλουθος είναι ένα παράδειγμα για το πώς αυτό να επιτευχθεί:
Συνολικές εβδομαδιαίες ώρες = (4 X 9) + (2 X 10) = 56, σταθερές ενάρξεις εβδομάδας από 00:00 τις Δευτέρας και τελειώνει στις 24:00 την ακόλουθη Κυριακή.
Ο δεκαπενθήμερος (δύο εβδομάδες ακριβώς όπως η εβδομάδα ορίζεται παραπάνω)οδηγώντας μέγιστος χρόνος ορίου κατά τη διάρκεια οποιωνδήποτε δύο εβδομάδων είναι 90 ώρες παραδείγματος χάριν:
Ο ακόλουθος πίνακας είναι ένα παράδειγμα για το πώς τα καθήκοντα ενός οδηγού μπορεί να οργανωθούν σύμφωνα με τους κανόνες για τα εβδομαδιαία και δεκαπενθήμερα οδηγώντας όρια.
Περίοδοι ανάπαυσης
Καθημερινές περίοδοι ανάπαυσης
Ένας οδηγός πρέπει να πάρει μια καθημερινή περίοδο ανάπαυσης εντός κάθε περιόδου 24 ωρών μετά από το τέλος της προηγούμενης καθημερινής ή εβδομαδιαίας περιόδου ανάπαυσης. Ένα καθημερινό υπόλοιπο*** 11-ωρών (ή περισσότερο) καλείται μια κανονική καθημερινή περίοδος ανάπαυσης.
***Ένα υπόλοιπο είναι μια συνεχής περίοδος όπου ένας οδηγός μπορεί ελεύθερα να εκμεταλλευθεί το χρόνο του. Ο χρόνος που ξοδεύεται σε εργασία ή σε άλλη απασχόληση ή υπό την υποχρέωση ή την εκπαίδευση, ανεξάρτητα από τον τύπο επαγγέλματος, δεν μπορεί να μετρηθεί ως υπόλοιπο, συμπεριλαμβανομένης της εργασίας όπου είστε αυτοαπασχολούμενοι.
Εναλλακτικά, ένας οδηγός μπορεί να χωρίσει μια κανονική καθημερινή περίοδο ανάπαυσης σε δύο περιόδους. Η πρώτη περίοδος πρέπει να είναι τουλάχιστον 3 ώρες του συνεχούς υπολοίπου και μπορεί να ληφθεί οποιαδήποτε στιγμή κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ο δεύτερος πρέπει τουλάχιστον 9 ώρες του συνεχούς υπολοίπου, ένα συνολικό ελάχιστο υπόλοιπο 12 ωρών. Παραδείγματος χάριν:
Ένας οδηγός μπορεί να μειώσει την καθημερινή περίοδο ανάπαυσής του σε τουλάχιστον 9 συνεχείς ώρες, αλλά αυτό μπορεί να γίνει λιγότερο από τρεις φορές μεταξύ οποιωνδήποτε δύο εβδομαδιαίων περιόδων ανάπαυσης, και καμία αποζημίωση για τη μείωση δεν απαιτείται. Καθημερινό υπόλοιπο που είναι λιγότερο από 11 ώρες αλλά τουλάχιστον 9 ώρες καλείται μια μειωμένη καθημερινή περίοδος ανάπαυσης.
Όπου ένα καθημερινό υπόλοιπο λαμβάνεται, αυτό μπορεί να ληφθεί σε ένα όχημα, υπό τον όρο ότι έχει τις κατάλληλες εγκαταστάσεις ύπνου και είναι στάσιμο.
Για να συνοψίσουμε: ένας οδηγός που αρχίζει την εργασία στις 06:00 την ημέρα 1 πρέπει στις 06:00 την ημέρα 2 το αργότερο, να έχει ολοκληρώσει είτε:
• μια κανονική καθημερινή περίοδος ανάπαυσης τουλάχιστον 11 ωρών ή
• μια καθημερινή περίοδος ανάπαυσης “σπασμένη” τουλάχιστον 12 ωρών στο σύνολο ή
• εάν έχει το δικαίωμα, μια μειωμένη καθημερινή περίοδος ανάπαυσης τουλάχιστον 9 ωρών.
Κανονικό καθημερινό υπόλοιπο: Μια συνεχής περίοδος τουλάχιστον ανάπαυσης 11 ωρών.
Καθημερινή περίοδος ανάπαυσης “σπασμένο”: Ένα κανονικό υπόλοιπο που λαμβάνονται σε δύο χωριστές περιόδους – οι πρώτες τουλάχιστον 3 ώρες, και οι δεύτερες τουλάχιστον 9 ώρες. Μειωμένη καθημερινή περίοδος ανάπαυσης: Μια συνεχής περίοδος ανάπαυσης τουλάχιστον 9 ωρών και μέχρι 11 ώρες.
* break ή διάλειμμα
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ελεύθερη μετάφραση από την ηλεκτρονική έκδοση του: Rules on Drivers’ Hours and Tachographs, Produced by COI on behalf of VOSA. November 2007. Ref: 277535. Reprinted June 2008. Ref: 285512. Updated and reprinted September 2008. Ref: 290325. Reprinted February 2009. Ref: 292479 και αφορούν: The Passenger and Goods Vehicles (Recording Equipment) (Tachograph Card) Regulations 2006 (SI 2006/1937)
Eur-Lex – the portal for European Union law http://eur-lex.europa.eu/en/index.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου